Ćwiczenia i zabawy stymulujące rozwój mowy u dzieci
Mowa stanowi nieodłączny element ogólnego rozwoju dziecka oraz podstawowy sposób porozumiewania się międzyludzkiego. Dla dziecka pojawienie się mowy jest możliwością komunikowania się z rodzicami, zgłaszania swoich potrzeb i sprzeciwów.
Jeżeli rozwój mowy przebiega prawidłowo dziecko nie ma kłopotów z formułowaniem poprawnych wypowiedzi. Rozumie mowę innych a zarazem poszerza zakres swojego słownictwa. Jeżeli zaś w trakcie rozwoju mowy u dziecka pojawiają się pewne zakłócenia i nieprawidłowości jest to znak dla rodziców, świadczący o potrzebie wsparcia w tym zakresie.
Pamiętajmy jednak, że rozwój mowy jest procesem indywidualnym i u każdego dziecka może przebiegać nieco inaczej.W zależności od możliwości psychofizycznych dziecka i środowiska, z którego pochodzi pewne etapy rozwoju mowy u jednych dzieci mogą pojawiać się szybciej u innych zaś wolniej.
Co może niepokoić rodziców w rozwoju mowy dziecka?
-mowa dziecka wyraźnie różniąca się od mowy rówieśników
-brak reakcji na dźwięki lub słabe reagowanie
-nieprawidłowości w budowie narządów artykulacyjnych (język, podniebienie, wargi, żuchwa, zgryz)
-oddychanie przez usta
-nieprawidłowe połykanie
-nadmierne wydzielanie śliny
-nieprawidłowe nagryzanie i żucie
-ssanie palca u dzieci starszych
Rodzice mogą rozwijać mowę dziecka poprzez:
-jak najczęstsze mówienie do dziecka w sposób prawidłowy i staranny, z unikaniem wszelkich spieszczeń
-częste czytanie dziecku (ok. 20 minut dziennie)
-wykazywanie zainteresowania wszelkimi wypowiedziami dziecka
-zachęcanie dziecka do wypowiedzi
-udzielanie odpowiedzi na pytania dziecka
-dbałość o uszy dziecka, niezaniedbywanie wszelkich chorób uszy, ponieważ w innym przypadku mogą spowodować niedosłuch
-dbałość o narządy artykulacyjne (język –ewentualne przecięcie wędzidełka językowego, podniebienie, wargi, żuchwę, zgryz)
-dbałość o górne drogi oddechowe
-kontakt ze specjalistą
-ćwiczenia i zabawy logopedyczne
Ćwiczenia i zabawy logopedyczne przyniosą oczekiwane efekty, jeżeli będą wykonywane systematycznie i przy wykorzystaniu dobrego samopoczucia dziecka. Powinny być krótkie, jednak dość często powtarzane. Warto także pamiętać o ich różnicowaniu pod względem formy (ćwiczenia, zabawy, logorytmika