• Kontakt

    Szkoła Podstawowa  im. Szarych Szeregów

    Piaski 10 a

    86 -302 Piaski

    tel. 56 46 821 23

    E-mail: sppiaski@grudziadz.ug.gov.pl

    Adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej:  Skrytka_ESP posiadająca adres: /SPPiaski/SkrytkaESP

Stymulowanie rozwoju mowy dziecka

Ćwiczenia i zabawy stymulujące rozwój mowy u dzieci

Mowa stanowi nieodłączny element ogólnego rozwoju dziecka oraz podstawowy sposób porozumiewania się międzyludzkiego. Dla dziecka pojawienie się mowy jest możliwością komunikowania się z rodzicami, zgłaszania swoich potrzeb i sprzeciwów.

Jeżeli rozwój mowy przebiega prawidłowo dziecko nie ma kłopotów z formułowaniem poprawnych wypowiedzi. Rozumie mowę innych a zarazem poszerza zakres swojego słownictwa. Jeżeli zaś w trakcie rozwoju mowy u dziecka pojawiają się pewne zakłócenia i nieprawidłowości jest to znak dla rodziców, świadczący o potrzebie wsparcia w tym zakresie.

Pamiętajmy jednak, że rozwój mowy jest procesem indywidualnym i u każdego dziecka może przebiegać nieco inaczej.W zależności od możliwości psychofizycznych dziecka i środowiska, z którego pochodzi pewne etapy rozwoju mowy u jednych dzieci mogą pojawiać się szybciej u innych zaś wolniej.

Co może niepokoić rodziców w rozwoju mowy dziecka?

-mowa dziecka wyraźnie różniąca się od mowy rówieśników

-brak reakcji na dźwięki lub słabe reagowanie

-nieprawidłowości w budowie narządów artykulacyjnych (język, podniebienie, wargi, żuchwa, zgryz)

-oddychanie przez usta

-nieprawidłowe połykanie

-nadmierne wydzielanie śliny

-nieprawidłowe nagryzanie i żucie

-ssanie palca u dzieci starszych

Rodzice mogą rozwijać mowę dziecka poprzez:

-jak najczęstsze mówienie do dziecka w sposób prawidłowy i staranny, z unikaniem wszelkich spieszczeń

-częste czytanie dziecku (ok. 20 minut dziennie)

-wykazywanie zainteresowania wszelkimi wypowiedziami dziecka

-zachęcanie dziecka do wypowiedzi

-udzielanie odpowiedzi na pytania dziecka

-dbałość o uszy dziecka, niezaniedbywanie wszelkich chorób uszy, ponieważ w innym przypadku mogą spowodować niedosłuch

-dbałość o narządy artykulacyjne (język ewentualne przecięcie wędzidełka językowego, podniebienie, wargi, żuchwę, zgryz)

-dbałość o górne drogi oddechowe

-kontakt ze specjalistą

-ćwiczenia i zabawy logopedyczne

Ćwiczenia i zabawy logopedyczne przyniosą oczekiwane efekty, jeżeli będą wykonywane systematycznie i przy wykorzystaniu dobrego samopoczucia dziecka. Powinny być krótkie, jednak dość często powtarzane. Warto także pamiętać o ich różnicowaniu pod względem formy (ćwiczenia, zabawy, logorytmika

NA GÓRĘ