Wiek od 4 do 6 roku życia (wiek przedszkolny)
Wiek przedszkolny dziecka charakteryzuje się intensywnym rozwojem mowy. Dziecko w wieku czterech lat posługuje się już swoistą mową, wypowiada wszystkie głoski, których nauczyło się w okresie niemowlęctwa i poniemowlęctwa. Dodatkowo swobodnie realizuje głoski ś, ź, ć, dź, pojawiają się także głoski s, z, c, dz.
Dziecko w tym wieku potrafi już budować proste zdania o poprawnej konstrukcji gramatycznej. Mając pięć, sześć lat wymawia najtrudniejsze głoski języka polskiego –sz, ż, cz, dż i r.
Rodzice w tym okresie także mogą stymulować rozwój mowy dziecka poprzez adekwatne ćwiczenia i zabawy.
Ćwiczenie nr 1 –Smaczne ćwiczenia
Materiały potrzebne do przeprowadzenia ćwiczenia:
chrupki kukurydziane, nutella, andruty lub płatek śniadaniowy, metalowa łyżeczka
Opis zabawy: Rodzic zaprasza dziecko do smacznego ćwiczenia języka. Przykleja dziecku na wałku dziąsłowym (miejsce tuż za górnymi zębami) kawałek chrupka kukurydzianego, andruta, płatek śniadaniowy lub smaruje wałek dziąsłowy nuttellą. A czubek języka dotyka metalową łyżeczką (dzięki temu dziecko poczuje zimny dotyk i będzie wiedziało, którą częścią języka ma dotyka poszczególnych miejsc w buzi).
Zadaniem dziecka jest zlizanie czubkiem języka przyklejonej lub nasmarowanej pyszności tak, żeby nic nie zostało. Ćwiczenie można powtórzyć trzy lub więcej razy, za każdym razem zmieniając substancję na wałku dziąsłowym.
Przed przystąpieniem do ćwiczenia warto upewnić się, że dziecko nie ma uczulenia na żaden ze składników zaproponowanych smakołyków.
Cele zabawy:stymulacja rozwoju mowy,usprawnianie języka,utrwalanie właściwego połykania
Zabawa : Kolorowe piórka
Materiały potrzebne do przeprowadzenia ćwiczenia:kolorowe, sztuczne piórka
Opis zabawy: Rodzic pokazuje dziecku kolorowe piórka i o nich opowiada. Dziecko zapoznaje się z piórkami, dotyka, podrzuca, łaskocze się. Rodzic może zadać dziecku kilka pytań, np. czy piórka są ciężkie, czy łaskoczą, czy szybko opadają zrzucane?, itp.
Następnie rodzic siada razem z dzieckiem do stolika. Na przeciw siebie rysuje poziomą linię, która będzie jednocześnie metą. Rodzic i dziecko na swoich dłoniach kładą po jednym piórku (każde w innym kolorze) i na słowo „start” zaczynają na nie dmuchać. Wygrywa to piórko, które jako pierwsze przekroczy linię mety. Piórka także można położyć bezpośrednio na stoliku i dmuchać tak, by się przesuwało po jego blacie. W trakcie wykonywania tej zabawy bardzo ważne jest, aby dziecko pobierało powietrze przez nos, a nie przez buzię. Podczas wydechu powietrze powinno przedostawać się przez zaokrąglone usta i nie zalegać w policzkach.
Cele zabawy:stymulacja rozwoju mowy, usprawnianie układu oddechowego, ćwiczenie mięśnia okrężnego warg, ćwiczenie właściwego toru oddechowego